Hjälp oss att sprida läslust!

Blogg

Läshjälten Sixten – intervjuad i Sundsvalls tidning

Skrivet av den 23/06/2014 i Läshjältar | 0 kommentarer

Sixten, läshjälte, intervjuad i Sundsvalls tidning

Sixten, en av våra läshjältar, har blivit intervjuad i Sundsvalls tidning. Superkul tycker vi! Så här skriver Sundsvalls tidning:

Läsförståelsen minskar bland svenska barn. En av orsakerna kan vara att barnen läser allt mindre hemma. Därför har Barnens Bokklubb startat projektet ”En läsande familj” och en av ”läshjältarna” är fyraårige Sixten Sjölund på Alnön. Först var det Astrid Lindgrens ”Draken med de röda ögonen” som kom. Familjen läste den och Sixten fick betygsätta. Det blev 5, för den var ”jättejättebra”. Därmed var Sixten en läshjälte hos Barnens Bokklubb. Eftersom böckerna ska cirkulera gav Sixten sin vidare till jämnårige Melker.

Sixtens mamma Maria förklarar för Sundsvalls tidning varför läsning är så viktigt i deras familj:

– Sixten har mycket spring i benen, så böcker är också bra på det viset att man sitter stilla. Och han får många fantasier från sina böcker, säger Maria Wisén.
Bland annat därför tycker hon att barnen behöver uppleva böcker hemma, med föräldrarna, och inte bara i skolan. I grupper på 20 barn blir det ogörbart att fånga upp allt som väcks till liv inuti av berättelser och bilder. Dessutom får man en alldeles speciell gemenskap genom högläsning: barn och vuxen i en liten bubbla, helt inriktade på varandra och boken.
– Man blir så närvarande, så försjunken i böckerna. I dag finns så mycket som splittrar, säger Maria Wisén.

Läs hela intervjun med Sixten och mamma Maria på st.nu

Rimma och ramsa tillsammans!

Skrivet av den 19/06/2014 i Läslust | 0 kommentarer

Josefin Engfelt, med barnen Truls och Nils

Att läsa rim för sina barn – är inte det överkurs? Nej faktiskt inte. Rim och ramsor är en viktig del av barnets språkutveckling. Forskare menar till och med att det lägger grunden för den framtida läs– och skrivförmågan – och det är aldrig för tidigt att börja.

Tips

- Börja rimma och ramsa tidigt – men kom ihåg att det måste vara lustfyllt för att barnet inte ska tröttna.
- Rimma och lek med ord i vardagen och inte bara när ni läser.
- Testa att utelämna det sista ordet i en rimmande mening och låt barnet fylla i.
- För att göra läsningen ännu mer rytmisk kan du göra rörelser till texten eller gestalta den på annat vis.
- Sjung! Ett annat sätt att öva upp rytm- och språkkänsla är förstås att nynna och tralla.

”Vi läser hellre än vi städar”

Skrivet av den 13/06/2014 i Läshjältar | 0 kommentarer

Familjen Essen läser #bok12 tillsammans

Björn, pappa Petter och Sonja läser #bok12 tillsammans.

Familjen Essen är en av de familjer som är med och läser en bok i En läsande familj.

 Varför ville ni vara med i projektet En läsande familj?
– Det var mamma som anmälde oss. För att vi läser mycket och för att det är både roligt och viktigt att läsa, säger Sonja.

Berätta lite om er själva!
– Vi är en familj på fem personer, mellan ett och 43 år, varav två är skolbarn och läser själva. Vi läser hellre än vi städar, berättar mamma Malin.

Vilken bok fick ni och vad tyckte ni om den?
– Vi fick Dennis hemlighet av David Walliams. Den var lite seg i början, men nu är den väldigt bra, säger Sonja.

Vem eller vilka tänker ni lämna boken vidare till?
– Några kompisar, Familjen Kastås. Vi har lånat hela Trädkojeserien av dem så de borde få en bok i utbyte!, säger Malin.

Böckerna reser vidare genom Sommarsverige

Skrivet av den 09/06/2014 i 100 böcker | 0 kommentarer

Äntligen är sommarlovet här! De hundra böckerna reser vidare genom Sommarsverige. Följ med på Instagram under taggen #enläsandefamilj

ninnneaonekligenmalinessen sunetessmariatorge homebysanna

Fantastiskt av Astrid Lindgren

Skrivet av den 04/06/2014 i 100 böcker, Högläsning, Läslust | 0 kommentarer

Sunnanäng är en bok ni inte vill missa.  Den är perfekt för högläsning och tar upp ett svårt och tungt ämne på ett bra sätt. Som alltid är Astrid Lindgren briljant. Visste ni förresten att Astrid Lindgren var en som från början gav sitt stöd till Barnens Bokklubb? Hon var också en av dem som tidigt pratade om hur viktigt det är med högläsning och sagoberättande. Här nedan hittar ni recensionen från Lisa, en av våra Läshjältar.

Och här kan ni köpa boken!

Lisas recension
”Läste Sunnanäng som godnattsaga ikväll för 3½-åringen och 6-åringen. Jag har själv inget starkt minne av boken från när jag var liten och så här i efterhand var det kanske inte så pedagogiskt att läsa den direkt innan det var dags att sova. 3½-åringen i familjen hade svårt att hänga med i historien, men lyssnade på hela boken och var upptagen av de färgglada kläderna de hade i Sunnanäng och poängterade skillnaden i färgskala mellan de två världarna.

6-åringen däremot var helt med i historien och hade flera gånger tårar i ögonen. När vi kom till sista sidan och de stängde porten spred sig ett leende på hennes läppar och hon konstaterade:
- Nu behöver de inte gå till den gråa världen och vara hungriga.
När vi pratade om boken efteråt var det bästa med den att de hade fått mat i Sunnanäng och att de hade fått en mamma.
- Hon var ju mamma till alla barnen så nu behövde de inte vara ensamma
Det jobbiga och dåliga i boken enligt henne var att flickan flera gånger hade sagt att hon skulle dö. Hon sa det nästan med händerna framför munnen som om det var förbjudet att säga så. Hon började fundera på vad Sunnanäng var och kom till slut fram till att hennes dagisfröken som gick bort i vintras nog också var i Sunnanäng och att hon skulle äta pannkakor tillsammans med Mattias och Anna.

Det här är en bok som vågar ta upp ett tungt och svårt ämne och som så många gånger förr gör Astrid Lindgren det på ett fantastiskt sätt. Den är även skriven på ett sätt som utmanar både den som läser och framför allt ger barnen som lyssnar nya ord. Vi älskade boken och den har nog gjort ett avtryck hos vår stora tjej.”#26 Sunnanäng

Väck läsglädjen!

Skrivet av den 03/06/2014 i Högläsning, Läslust | 0 kommentarer

Det finns inga genvägar. Man måste börja tidigt, redan innan barnen kan tala, och göra det ofta. Att läsa högt tillsammans – det är så man väcker barns läsglädje.
– När barn lär sig språk så gör de det i dialog med andra, säger Ingvar Lundberg, professor vid Göteborgs Universitet som bland annat forskar om läsinlärning.

Vi ber honom beskriva vad läsglädje är och han tystnar någon sekund innan han säger:
– Det är den där varma känslan man får när man öppnar en bok och går in i en värld bortom här och nu. Den glädjen är många gånger djupare än annan glädje vi känner i livet, just för att den innehåller moment av att man helt och fullt och glömmer bort sig själv.
– Läsning är ganska svårt och för att bli en läsare som förstår avancerade texter måste man träna mycket, man behöver vara en bokslukare som suger i sig text, och den besattheten är det allt färre barn som har i dag. Konkurrensen från nätet, mobiltelefoner, och andra media är hård och i takt med att världen har digitaliserats har läsandet också förändrats.
– Många barn läser bara på datorn, korta texter, enstaka ord, enstaka fraser. Det ger dem ingen övning i att följa sammanhängande längre framställningar. Barnen har så mycket annat för sig. Det kan jag känna en viss oro för, säger Ingvar Lundberg.IMG_9939

Biblioteksbesök
När det gäller yngre barn visar undersökningar att läsglädjen och biblioteksbesöken avtar i tonåren. Mats Myrberg, professor i specialpedagogik, pekar på flera orsaker, bland annat att lärarutbildningen i dag är mer inriktad på teori än praktik. Dessutom växer klyftorna mellan olika skolor både när det gäller lärarkompetens och sociala skillnader.
– Frågan är hur alarmerande det här är? säger han och tillägger att det är viktigt att ta siffrorna på allvar.

Bornholmsmodellen
Ingvar Lundberg är övertygad om att förskolan skulle kunna spela en unik roll för att kompensera bristande lässtimulans i hemmet, men det kräver ambitiösa och kunniga pedagoger. Själv har han försökt dra sitt strå till stacken genom den så kallade Bornholmsmodellen. Ett forskningsprojekt med förskolebarn där man kom fram till att förmågan att uppmärksamma språkljud, så kallade fonem, kan utvecklas genom dagliga språklekar och att det underlättar barns senare läsinlärning och förebygger lässvårigheter. Språklekarna har mynnat ut i flera böcker, bland annat boken Före Bornholmsmodellen som riktar sig till förskolebarn.
– I den visar vi med hjälp av böcker, lekar och sånger hur man kan ägna sig åt att skapa en medvetenhet om språket.

Ordförrådet
Mats Myrberg är inne på samma linje, han säger att genom högläsning med barn utvecklas både ordförståelsen och ordförrådet.
– Ordförrådet är ofta mycket större i en barnbok än i en vuxens dagliga språk. Men det räcker inte med att läsa för barnet, man måste också vara lyhörd för barnets reaktioner, se hur det drar slutsatser av det som finns mellan raderna i böckerna, eller i dess bilder. Som i Bu & Bä blir blöta – det står inte att det regnar, men de har ett paraply, och en ficklampa, det är natt.
– Har du varit ute på natten någon gång när det har regnat? En sådan fråga stimulerar det biografiska minnet. Det är viktigt att prata om de estetiska värdena, bilderna, för att knyta an till barnets egna erfarenheter. Fantasin måste vara med hela tiden. Det är väldigt viktigt för barns läsförståelse, att man kan göra bilder av texten i huvudet. Ingvar Lundberg slår fast att högläsningen inte går att ersätta med filmer eller talböcker.
– Hemligheten är den personliga närvarons magi. Att man ju är kopplad till en person, till närhet. Man växlar blickar, pekar, pratar, kommunicerar. Och en viktig dimension av läsglädjen är samspelet.
– När barn lär sig språk så gör de det i dialog med andra, det handlar om närvaro och ömsesidighet. I det samspelet växer språket fram. Han tycker att man oftare borde ha
samtal med barn, både inom och utanför skolans värld, det borde vara en utgångspunkt för lärande.
– Samtal är en försummad pedagogisk aktivitet. Barn är intresserade av existentiella frågor och de väcks ofta när man läser så kallad ”god” litteratur.
Mats Myrberg pekar på att det sedan 15-20 år tillbaka finns forskning som visar att förmågan att skapa bilder och fantisera även gynnar förståelsen av ”tråkiga”
texter:
– Språkets innersta mening är att vi ska byta berättelser med varandra, berättelserna man kan känna igen sig i blir på något sätt det kollektiva minnet i ett samhälle. Detta, språkets mer poetiska mening, går inte att belägga rent vetenskapligt, men om vi utgår ifrån att det är bra att kunna förstå krångliga texter, så är det viktigt att vi också gör dessa texter utmanande för fantasin.

Det goda samtalet
Ingvar Lundberg är klar över vad han önskar:
– Vi lever i en tid med ett väldigt högt uppdrivet tempo från morgon till kväll där läraren helst ska vara stå-upp komiker. Det är en ofrånkomlighet av utvecklingen i samhället, men skolan skulle kunna vara en nisch för eftertanke, stillhet och begrundan, en plats där det goda samtalet fick ta mer plats.

/Barnens Bokklubb

Ett nytt ord varje minut

Skrivet av den 28/05/2014 i Högläsning | 0 kommentarer

Finns det något härligare än att få höra en berättelse läsas högt? Det är helt underbart. Det fantastiska med att läsa för barn är att även en aldrig så trött vuxen med en tummad bok då och då får uppleva ett sällsamt ögonblick. Ibland är det bara slumpen som skapar dem, man lyckas pricka in exakt rätt berättelse i rätt ögonblick. Alla experter på barn och barns utveckling är överens om att böcker och högläsning, sagoberättande och fritt fabulerande stärker och stimulerar barns språkutveckling.
Högläsning
Alla kan läsa högt för sitt barn. Barn är nämligen både förlåtande, nyfikna och sugna på att få sitta en stund med en förälder eller någon annan nära vuxen. Barnboksmakaren Anna-Clara Tidholm uttrycker det så här:
”Det händer något mellan den som läser och barnet. I många fall tror jag att den vuxna är det viktiga för barnet och inte boken i sig. Barnet vill åt den vuxna, och boken är ett bra sätt, sedan spelar det mindre roll vilken bok det blir.” Även när barnet har börjat läsa på egen hand spelar högläsningen en viktig roll. Särskilt när barnet nyss börjat läsa själv, men ännu inte klarar av att läsa berättelser som motsvarar utvecklingen i övrigt. Fortsätt att högläsa böcker som ligger lite över den nivå som barnet klarar själv, böcker i det som kallas ”zonen för den närmaste utvecklingen”.

Ett nytt ord var 90:e minut
”Ett litet människobarn har en fantastisk utvecklingsuppgift framför sig. Fram till ung vuxenålder måste man lära sig att förstå och uppfatta innebörden av minst 50 000 ord. Utan ett sådan passiv vokabulär kan man inte orientera sig i sin omvärld. Man har svårt att förstå vad som sägs på radio eller tv. Man kan inte förstå normal tidningstext, slå upp fakta i encyklopedier eller på nätet. Man har svårt att förstå skriftliga anvisningar, instruktioner, handledningar eller bruksanvisningar. Man kan inte med behållning läsa en skönlitterär bok.

Att erövra en så stor vokabulär innebär att man tar till sig över 3000 ord om året eller 10 nya ord om dagen, det vill säga ett nytt ord var 90:e minut medan man är vaken!

Ingvar Lundberg, ur boken Läsningens psykologi och pedagogik. ”Om du vill att dina barn ska bli begåvade så ska du berätta sagor för dem. Om du vill att de ska bli mycket begåvade så berätta ännu fler sagor för dem”, är ett ofta använt Einstein-citat. Så här många år efter hans död vet vi att den klyftige Albert visste vad han talade om!

/Barnens Bokklubb

Läslust fångat på bild!

Skrivet av den 27/05/2014 i 100 böcker, Läslust | 0 kommentarer

När den här bilden togs skulle Anna och hennes familj läsa sista kapitlet i sin bok - #bok6. Underbar bild – precis som läsning ska vara. Roligt, spännande och underbart, utan en massa tvång. Ska bli spännande att se vilken familj som får boken efter att de läst ut den!

10368932_839457952748398_5669696541019917041_o

 

 

”Det var den perfekta boken för stunden”

Skrivet av den 26/05/2014 i 100 böcker | 0 kommentarer

En av våra läshjältar Emma Blomqvist, kunde aldrig ha anat att den boken hennes familj fick hem i brevlådan skulle passa så otroligt bra i stunden. Läs hennes recension av #bok3 här:

Visst kan Lotta cykla - #bok3

”Jag hade precis utfärdat ett cykelförbud efter en livsfarlig vanvettstur och av säkerhetsskäl låst in hojen i förrådet då jag hittade bokpaketet i brevlådan. Jag styrde stegen inåt med sonen spottandes av ilska och besvikelse hack i häl då han insåg vad det tidigare äventyret resulterat i. Nu hotade han med att ta pappas cykel för att kunna racea vidare precis som dom större killarna om ja inte rev domslutet. Istället gav jag honom paketet.

Butter efter nederlaget stirrade han anklagande på Ilon Wiklands omslagsbild till underbara Astrid Lindgrens ”Visst kan Lotta cykla” och konstaterade att ”hon har ingen hjälm”.

Det var den perfekta boken för stunden, igenkänningsfaktorn var hög och en roll mittemellan Lotta och cykelakrobaten Jonas togs samtidigt som bristen på säkerhet påpekades allteftersom Astrids härliga, berättande text blandad med karaktärernas tankar och ord fortlöpte.
”Tur att det inte kom någon bil när dom susade nerför backen, då kunde det ha gått riktigt illa… Och tur att dom har kommit på att man måste ha hjälm. Människorna kanske inte var så smarta när Lotta var liten, för det var ju ganska länge sedan.”

Visst, saker och ting förändras med tiden men mycket är sig likt. En blandning av trots, vilja och envishet samt en stark längtan efter att bli stor genomsyrar hela berättelsen som även påminner alla om hur viktigt det är att lyssna på ett barn.

Alla kan på sitt sätt om en ärlig och respektfull chans ges. Det gäller ”bara” att komma på det själv och tillvägagångssätten kan vara många.

Med en tro på sig själv kan man komma långt.

Mina läshjältar på 3 respektive 5 år gav boken högsta betyg, både på grund av den fängslande berättelsen och de fina bilderna.”

- Emma Blomqvist

Nu hjälper vi Sixten!

Skrivet av den 23/05/2014 i 100 böcker | 0 kommentarer

Sixten_FB
”Hej alla Läsande familjer! Jag heter Sixten och är 4 år, jag är med i projektet #Enläsandefamilj. Jag letar efter en av böckerna som är med i kampanjen, #bok56, ”Det är en gris på dagis”. Hjälp mig att hitta den, dela min bild på Facebook så kanske Läshjälten som har den ser mig. hoppas! Tusen tack/ Sixten 4 år från Timrå”

Trevlig helg önskar vi på Barnens Bokklubb!